
THE NEWS MEDIA, THE CONSERVATIVE
ECHO CHAMBER, AND THE BATTLE OVER
ACORN: HOW TWO ACADEMICS FOUGHT
IN THE FRAMING WARS

Peter Dreier
Occidental College

Christopher R. Martin
University of Northern Iowa

ABSTRACT

This paper examines the evolution of a major national political controversy, how
the media handled it, and how the authors participated in it. The controversy
involved the community organizing group ACORN, which conservatives
generally, and the Republican Party in particular, sought to demonize and
weaken, before, during, and after the 2008 Presidential election, in order to
undermine ACORN’s voter registration efforts, help elect GOP candidates, and,
after the election, delegitimize President Barack Obama and his liberal policy
agenda. Interested in how the mainstream media, as well as the conservative
echo chamber (TV and radio talk shows, blogs and websites, publications, and
think tanks), reported and created a “controversy,” the authors conducted a
rigorous content analysis of media coverage of the ACORN, examining how the
controversy got on the public agenda and, once there, how mainstream media
“framed” the story in ways that reflected the conservative perspective. By the
time the report was released in September 2009, the story had reached a peak
and become a highly visible topic of national political debate. As a result, the
authors became embroiled in the controversy – interviewed by media reporters,
invited to discuss their report on TV and radio talk shows, and criticized by
conservative publications and bloggers. The article reviews the controversy, the
report’s key findings, and how the authors negotiated their first-hand
engagement in this “framing war.”

ARTICLES

HUMANITY & SOCIETY, 2011, VOL. 35 (February/May: 4-30)



REFLEXIVE STATEMENTS

Peter Dreier teaches American politics, urban politics, and community
organizing. He has long been engaged in “applied” research to promote a more
democratic society, and has worked on a pro bono basis with many community
organizations, unions, and other groups on a variety of issues and campaigns. In
addition to co-authoring three books on urban politics and policy, and
publishing dozens of scholarly articles, he has written hundreds of op-ed
columns and journalistic articles for the Los Angeles Times and other
newspapers and for The Nation, American Prospect, Huffington Post, and other
publications and websites, on a variety of topics, including community
organizing, the media, and the American right, and he is frequently interviewed
by media outlets about these and other topics. A former journalist, his Ph.D.
dissertation in sociology (University of Chicago, 1977) focused on the changing
role of newspapers. Conducting a social scientific study of media coverage of
the ACORN controversy—and particularly the role of a relatively new
phenomenon, the right-wing echo chamber—brought together all these interests.

Christopher R. Martin is a professor of journalism at the University of
Northern Iowa. He received his Ph.D. in mass communication from the
University of Michigan (1995). He has long been interested in how the
mainstream news media portray labor unions and working people, a topic he
explored in his award-winning book, Framed! Labor and the Corporate Media
(Cornell University Press, 2004). He is also co-author ofMedia and Culture: An
Introduction to Mass Communication (Bedford/St. Martin’s, 2010), now in its 7th
edition, and scholarly articles in journals that focus on communications, popular
culture, and labor studies. He is also the editor of mediacrit.com, a blog of news
and journalism criticism, intended to help the general public become more
effective consumers of the media. Studying news coverage of ACORN connects
with Martin’s interest in how working people are portrayed in the U.S. news
media. In his own hometown, Martin is a member of a community organization
working to revitalize the university neighborhood in Cedar Falls, Iowa, led the
establishment of the first low-power FM radio station in Iowa, worked with
others to build healthy food programs in local schools, and is a member of the
executive board of the United Faculty labor union, an affiliate of the American
Association of University Professors, at the University of Northern Iowa.

55PPEETTEERR  DDRREEIIEERR  AANNDD CCHHRRIISSTTOOPPHHEERR  RR..  MMAARRTTIINN



n 2008, ACORN tried to steal the presidential election for Barack Obama
through systematic voter fraud.  After Obama’s election, ACORN was

rewarded with the promise of billions in government contracts. Finally, in 2009,
undercover journalists posing as a pimp and a prostitute walked into several
ACORN offices in the U.S., where workers freely gave them advice on illicit
businesses, revealing the organization’s fundamental corruption.

That’s what most of America knows about ACORN. All of it is wrong.
How did that happen?  As social scientists, that’s what we sought to find out.

In September 2009, after months of careful research, we released a study we
conducted about media coverage of ACORN, which at the time was the nation’s
largest community organizing group and the target of an ongoing (and effective)
attack by the Republican Party, the conservative media echo chamber, and
business groups.  Our report documented how conservative “opinion
entrepreneurs” helped set the media agenda (influencing what topics they
covered) and helped frame news media reporting (influencing how they covered
those topics).  

Together, media agenda-setting and framing play an important role in shaping
public opinion and influencing political debate.  The “agenda-setting effect”
suggests that the news media, by virtue of their ability to determine what will be
in the news, create an agenda (McCombs and Shaw 1972).  The collective effect
of the news media’s coverage of a certain issue increases the public salience of
that issue.  Thus, the media agenda “sets” the public agenda. 

If the agenda-setting function of the media puts an issue in front of
mainstream news consumers, the framing of the issue shapes what or how they
think about it (Maher 2001).  Gitlin (1980) defines frames as “persistent patterns
of cognition, interpretation, and presentation, of selection, emphasis, and
exclusion, by which symbol-handlers routinely organize discourse, whether
verbal or visual” (7). In other words, the way in which a journalist tells the story
is the story frame. 

Although framing analysis was initially an academic enterprise (Schaffner and
Sellers 2009), it has recently spilled over into the political world.  In the past
decade, political consultants from George Lackoff and Drew Westen on the left
to Frank Luntz on the right have advised candidates and organizations how to
frame news discourse to their advantage.  Luntz, for example, has advocated
renaming the term “estate tax,” which sounds like it affects only those rich
enough to have holdings that amount to an “estate,” as the “death tax,” which
sounds like it affects every mortal being (see Lakoff 2004; Luntz 2007; Westen
2007).  

HHUUMMAANNIITTYY  &&  SSOOCCIIEETTYY66

I



Maxwell McCombs and Donald Shaw, authors of the seminal research article
on agenda setting, view framing and agenda-setting as overlapping functions:
“Both the selection of objects for attention and the selection of frames for
thinking about these objects are powerful agenda-setting roles” (1993: 62).

Our report revealed substantial problems of negligence in news reporting on
ACORN.  We found that the mainstream print and broadcast media generally
accepted the agenda and the frames promoted by ACORN’s critics without
seeking to verify the facts or to balance the criticism with ACORN’s own
perspective.  Because our report was released just as the controversy over
ACORN had become a major political news story, it generated considerable
media attention—including news stories and columns about the report in major
daily papers, fodder for bloggers across the political spectrum, interviews on
radio talk shows, and two appearances on the “Rachel Maddow Show”—and put
us in the crossfire between ACORN and its critics. 

Until 2008, ACORN was well-known primarily among liberal activists and
the low-income people it had organized since it began in Little Rock in 1970.  By
mobilizing poor people and their middle class allies, it won major victories—at
the local, state and national levels—to improve the living and working conditions
of everyday people. It successfully fought banks that redline and engage in
predatory lending, employers that pay poverty wages, and developers that
gentrify low-income neighborhoods and refuse to provide affordable housing. By
early 2009, ACORN had registered over a million Americans to vote. At that
point, ACORN also had about 400,000 low-income members in 70 cities and a
$25 million budget, raised by a combination of dues, local fundraising events,
and foundation grants.  ACORN received about $3 million in federal funds,
primarily for its counseling program to help families buy homes.

During its four decades of community organizing, ACORN earned the ire of
business groups (who opposed ACORN’s efforts to raise wages for the working
poor through campaigns for increasing state minimum wages and local “living
wage” laws), banks and pay-day lenders (who have been the target of ACORN
organizing campaigns), and the Republican Party (who chafed at ACORN’s
success at registering urban minority voters, who are more likely to vote for
Democrats). Starting in 2004, Karl Rove, President George W. Bush’s top
political advisor, personally orchestrated an attack on ACORN.1 He insisted that
a number of U.S. Attorneys prosecute ACORN for voter fraud, even if there was
no evidence for it. When one of them, David Iglesias, the U.S. Attorney in New
Mexico, investigated the situation in his state and discovered ACORN had not
engaged in any fraud, he refused to prosecute the group. Rove quickly got
Attorney General Alberto Gonzales to fire him. The resulting scandal eventually
forced Gonzales to resign in 2007, but he had already helped put the anti-
ACORN campaign in motion (Iglesias and Seay, 2008; Atlas 2010).

PPEETTEERR  DDRREEIIEERR  AANNDD CCHHRRIISSTTOOPPHHEERR  RR..  MMAARRTTIINN 77



In 2006, during Bush’s second term, conservatives and Republicans renewed
their efforts against ACORN.  Although there was growing dissatisfaction in
public opinion polls with Bush and the Republican Party, if they could make their
political opponents look worse by linking them to a controversial, even “radical,”
group, they still might win in 2008.

The seeds of the conservative crusade against ACORN were planted in its
early years, when business groups and politicians opposed ACORN’s organizing
campaigns.  As ACORN grew and became more effective, the legion of its
opponents increased.  They generally opposed ACORN on a case-by-case, city-
by-city, issue-by-issue basis, fighting ACORN’s efforts to enact local living
wage laws, state minimum wage laws, anti-redlining ordinances, and others.  

The invention and spread of the Internet gave ACORN’s opponents a new tool
and early on they adopted it. One of the earliest Web efforts against ACORN was
a website called rottenacorn.com, sponsored by the Employment Policies
Institute.  It represented a common business-funded attack on ACORN, with
familiar charges on its Web site: 

ACORN’s practices have corrupted our political process as well. It
has engaged in questionable election activities for years—stretching
back even to the organization’s founding years in Arkansas. In
recent years, as its political power has increased, so have instances
of fraud. In the past few years, it has been investigated for election
fraud in at least a dozen states (Employment Policies Institute 2009).

Its modus operandi was to taint ACORN with charges of systemic corruption
(“questionable activities,” “investigated for election fraud”), yet the site and its
30-page report from July 2006, titled “Rotten ACORN: America’s Bad Seed,”
did not produce any evidence of convictions against ACORN.2

The Employment Policies Institute (EPI) is actually a front group created by
Washington, D.C. based Berman & Co., which specializes in Astroturf lobbying.
According to the reporting of SourceWatch.org, “EPI’s mission is to keep the
minimum wage low so Berman's clients can continue to pay their workers as
little as possible.”3 Thus, part of EPI’s job was to churn an ever-present
information campaign against ACORN for its clients in the chain restaurant and
bar industry.

Berman & Co. continued its campaign against ACORN through
LaborPains.org, a web site sponsored by two other Astroturf lobbying
organizations—the Center for Union Facts, and the Employee Freedom Action
Committee.  Both groups are headquartered at the same Washington, D.C.
address of Berman & Co., and oppose reforms that would make it easier for labor
unions to organize.  A March 19, 2007 posting titled “Prosecutors Eye Union-
Backed ACORN (Again)” on LaborPains.org took a familiar swipe at ACORN:

HHUUMMAANNIITTYY  &&  SSOOCCIIEETTYY88



We’ve discussed before the union-backed group ACORN, which has
been tied to voter fraud in more than a dozen states in recent
years….News from this weekend suggests that systematic voter
fraud is fact, not myth. The [New York] Times reports that one of the
federal prosecutors mired in a political mess failed to investigate
ACORN in an a (sic) meaningful way for its repeated (and galling)
shenanigans in New Mexico (Jacobson 2007).

Until 2008, these early attacks against ACORN did not gain much traction
except within the conservative echo chamber.  The phenomenon was relatively
new and little understood.  It built on existing webs of conservative
organizations, but vaulted into greater prominence as a result of the Internet, 24/7
cable TV news, and the coincidence of the Democratic Party nominating, and the
American people electing, a liberal African American as their president.

What is the conservative “echo chamber”?    It involves a web of organizations
with a common ideological and political agenda.  It includes cable TV shows
(including the entire Fox News network), radio talk shows, publications (such as
National Review, American Spectator, Weekly Standard, and others), think tanks
(such as the Cato Institution, American Enterprise Institute, Heritage Foundation,
Reason Foundation, and others), hundreds of websites, bloggers (such as Andrew
Breitbart), and columnists for mainstream newspapers and magazines.  Their
influence is magnified by the fact that they work collaboratively, as part of a
network, echoing the same message; as a result, the whole conservative echo
chamber is larger in influence than the sum of its parts. The worldview of the
conservative echo chamber reflects what historian Richard Hofstader called, in a
well-known essay in Harper’s magazine in 1964, the “paranoid style” in
American politics.  He examined the tendency for conservative movements
throughout American history to craft conspiracy theories (Hofstadter 1964).  This
tendency persists today, exemplified by the Tea Party movement and the upsurge
of conservative bloggers, websites,  and especially broadcasters like Rush
Limbaugh, whom Jamieson and Cappella consider the dean of what they call the
“conservative media establishment” (Jamieson and Cappella 2008).  In recent
years, however, Glenn Beck has catapulted to the top of that establishment and,
if anything, supplanted Limbaugh as the dominant modern-day practitioner of
the “paranoid style” of politics (Zaitchick 2010).

Along with John Fund, an editorial writer and columnist for the Wall Street
Journal, Stanley Kurtz was the conservative echo chamber’s most important
opinion entrepreneur in terms of circulating charges against ACORN.  Kurtz,
who is affiliated with the conservative think tank Ethics and Public Policy
Center, frequently wrote about ACORN for conservative publications such as
National Review, as well as conservative daily newspapers such as the New York
Post and Wall Street Journal.  He also frequently appeared on conservative TV

99PPEETTEERR  DDRREEIIEERR  AANNDD CCHHRRIISSTTOOPPHHEERR  RR..  MMAARRTTIINN



and radio shows, and was cited as an expert on ACORN by other conservative
columnists and by talk show hosts. His articles were frequently reprinted and
cited by websites and blogs and other parts of the conservative echo chamber
(see Kurtz 2008a, b, c, d, e, f).

Hundreds of blog sites echoed the same unsubstantiated allegations and
charges about ACORN.  The sites, some well known, others not, included
RottenACORN.Com, Townhall, NewsBusters, The Foundry, Chicagoans
Against Obama, Let Liberty Ring, Sharp Right Turn, LaRouchePAC, Wake Up
America, Red Stater, Audacity of Truth, Audacity of Hypocrisy, Christian
Coalition of America, Christian Action League, SarahPalin4VP, Judicial Watch,
and Accuracy in Media.

During the presidential campaign, ACORN was thrust on center stage, the
subject of many national stories in newspapers and magazines, on TV and radio
news and talk shows, and on blogs and websites.   Beginning in late 2008, the
attack on ACORN was part of a broader conservative effort to discredit Obama
—first as a candidate, then as President—and to associate him and his liberal
policy agenda with “radicals” and even “socialism.”  This attack line was
obvious at the Republican convention in St. Paul in 2008, where former New
York mayor Rudy Giuliani, former New York governor George Pataki, and
newly minted vice presidential candidate Sarah Palin pointedly criticized
Obama’s experience as a community organizer4 (Shear, 2008; Bumiller and
Cooper 2008; Harshaw 2008; Lawrence 2008; Brown 2008; Dreier and Atlas
2008; Dreier and Moberg 2008; Dreier 2008).

On October 15, 2008, in the third presidential debate, held at Hofstra
University, Republican candidate Sen. John McCain said “We need to know the
full extent of Senator Obama’s relationship with ACORN, who is now on the
verge of maybe perpetrating one of the greatest frauds in voter history in this
country, maybe destroying the fabric of democracy” (McCain 2008).

By the final few weeks of the 2008 presidential campaign, persistent attacks
on ACORN by the conservative media and Republican politicians, which were
repeated in the mainstream news, had clearly put the community organization on
the public agenda.  A month before the election—in October 2008—a survey
conducted by the Pew Research Center for the People and the Press discovered
that 82 percent of the public had heard “a lot” or “a little” about candidate
Obama’s ties to ACORN.  Republicans were more aware of the ACORN
controversy than others (Kohut and Parker 2008). That same month, a national
Rasmussen poll found that 60 percent of likely voters had a slightly unfavorable
or very unfavorable opinion of ACORN.  The same poll reported that 45 percent
believed that ACORN was consciously trying to register people to vote multiple
times in violation of election laws (“Toplines, ACORN” 2008). By November
2009, another survey found 26 percent of Americans—and 52 percent of

HHUUMMAANNIITTYY  &&  SSOOCCIIEETTYY1100



Republicans—believed that ACORN had stolen the election for Obama. Overall
11percent of Americans viewed ACORN favorably while 53 percent had a
negative opinion of the group (“Mixed Reviews for Obama.” 2009). The
National Journal published an article, “PR for Pariahs,” about ACORN’s
problems with what it called its “communications nightmare” (Kosterlitz 2009).
Time later put ACORN at number 9 in its top 10 scandals of 2009, while U.S.
News rated ACORN number 4 in its top 10 political scandals of 2009.

The controversy caught ACORN off-guard, trapped in a web of false
accusations. Even though the accusations weren't true, ACORN was put on the
defensive, and lacked the resources to respond effectively to the onslaught of
negative publicity.

The mainstream news media’s almost uniform acceptance of the conservative
attacks on ACORN, before and after an historic election, made us pause. Our
instinct (hypothesis) was that media coverage of ACORN was distorted.  We
decided to conduct a study to find out if we were correct. Were the news media
accurate and truthful in how they portrayed or “framed” ACORN?  Did they fact-
check allegations about ACORN’s work? 

HOW WE GOT STARTED

The project started when Peter Dreier, a sociologist, professor of politics, and
director of the Urban & Environmental Policy Program at Occidental College,
contacted Christopher Martin, a professor of journalism and communication
studies at the University of Northern Iowa, in November 2008, just a few weeks
after the presidential election.  Dreier studies American politics and community
organizing, and had written about ACORN’s organizing work.  Martin researches
how the news media cover labor and working class issues. 

ACORN had become a significant political issue in the election, and was
likely to remain one. We had never worked together or met in person, but we
thought we had the right combination of skills and background to examine this
issue.  Our intent was to bring rigorous research to the question about how the
mainstream news media portrayed, or “framed,” ACORN.  

The study received no outside funding from any organization, and was staffed
only by Dreier, Martin, and two part-time student assistants.  But, within nine
months we had researched and written a 61-page study based on extensive data,
interviews with journalists, and additional research on the conservative
blogosphere.5

We began by focusing on news media stories from two full years, 2007 to
2008, to see how the framing of ACORN had developed before and during the
presidential campaign, peaking in October 2008.  We limited our analysis to 15
major news media organizations, which yielded a total of 647 stories during the

PPEETTEERR  DDRREEIIEERR  AANNDD CCHHRRIISSTTOOPPHHEERR  RR..  MMAARRTTIINN 1111



two-year period. The news media analyzed include the four  highest circulation
national newspapers—USA Today, New York Times, Washington Post, and the
Wall Street Journal—and an analysis of the transcripts of reports from leading
broadcast news organizations: ABC, CBS, NBC, Fox News Channel, CNN,
MSNBC, National Public Radio (NPR), and NewsHour with Jim Lehrer (PBS).
To get a local angle for comparison, we also included stories from three metro
newspapers representing cities in which ACORN had a long-time presence: the
Cleveland Plain Dealer, Minneapolis Star-Tribune, and Pittsburgh Post-Gazette.  

We accessed our complete list of 647 stories through the LexisNexis database,
except for the Wall Street Journal stories, which we accessed through the
ProQuest database. (We also painstakingly inspected each of the stories retrieved
by the databases to eliminate any duplicates or false hits—for example, a story
about acorns and oak trees.)

We developed a coding scheme to analyze story frames and other story
components and refined the scheme after a pilot test.  Two independent coders,
both students at Occidental College, were trained and tested in a pilot study.
Both coded all 647 stories.  A 10% sample of all variables was evaluated, with
coder interreliability on all variables ranging from 87.5 to 100%, generally
accepted as a high rate of coder agreement.

We and our student researchers began coding the stories in December 2008.
By February 2009, we had completed most of the data analysis, and by May
2009, we had done most of the additional research and developed the first draft
of the report. Although our period of analysis ended with 2009, the conservative
allegations against ACORN continued, and even accelerated, after Obama took
office.  We broadened our analysis to discuss the stream of news stories that
continued through the summer, including a false allegation from the Republican
National Committee that the Democrat-sponsored economic stimulus package
held a special $8.5 billion set-aside for ACORN, and a Republican
congressman’s report that accused ACORN of being  “intentionally structured as
a criminal enterprise”6 (Boehner 2009; Lochhead 2009).

RELEASING THE RESULTS INTO THE MEDIA SPECTACLE

As we prepared to release the study, we had no idea that in the summer of 2009,
two young, white conservative activists, Hannah Giles and James O’Keefe,
posed as a prostitute and her friend as they walked into at least 10 ACORN
offices around the country, asking for advice on taxes and, in some cases a
business venture which involved underage illegal immigrant girls from El
Salvador.  They recorded their stunt with a hidden video camera and—it is now
clear—they selectively edited the tapes for release, later splicing in video footage
of O’Keefe  dressed up in an outlandish pimp costume (hat, sunglasses, fur coat,

HHUUMMAANNIITTYY  &&  SSOOCCIIEETTYY1122



PPEETTEERR  DDRREEIIEERR  AANNDD CCHHRRIISSTTOOPPHHEERR  RR..  MMAARRTTIINN 1133

and walking stick) with racist overtones. (The complete original videos have
never been released by O’Keefe, Giles, or their conservative media patrons.)

By the second week of September 2009, the videos became a national story.
The videos were posted to the conservative web site, biggovernment.com, and
then quickly became the top story on the Glenn Beck Show, the rest of Fox News,
conservative talk radio (including Rush Limbaugh and his local counterparts),
and CNN’s Lou Dobbs Show.  Beck, who made great use of the
biggovernment.com videos during their week-long roll-out, excoriated the
mainstream media in several monologues for not running the same anti-ACORN
story. “How does the media sleep at night?” Beck asked on September 10.  On
September 15, he urged his audience to “Get the hell off the couch,
America…While I'm talking to you, you pick up the phone. You call the
newspaper, if the newspaper—your local newspaper—hasn't run this story on the
front page.”  Throughout the fall of 2009 and winter of 2010, Beck paid special
attention to ACORN, regularly ranting that it was part of a Marxist, socialist,
Saul Alinsky-inspired left-wing conspiracy that includes President Obama, the
Service Employees International Union, the Tides Foundation, and other liberal
and progressive groups.7

The controversy proved irresistible for the mainstream news media, which
reported the story and broadcast clips of the videos. The controversy surrounding
the videos compounded ACORN’s troubles, reinforcing the negative reputation
associated with the alleged “voter fraud” scandal.  Congress—including some of
ACORN’s long-term Democratic allies—quickly voted to rescind ACORN’s
federal funding, primarily for homeownership counseling. Although ACORN
received no funds from the IRS or the Census Bureau, both agencies also
removed ACORN as “partners” in their efforts to help the working poor qualify
for tax rebates and to encourage low-income households to fill out census forms.
More worrisome for ACORN, many of its foundation funders withdrew their
support, making it difficult to ACORN to maintain its staff of organizers. 

Into this spectacular media environment came our study’s release on
September 23, 2009.  By that time, the conservative push against ACORN had
succeeded in making ACORN an outcast in almost every corner of the country.
Even at the University of Northern Iowa (UNI), the university suddenly dropped
its public relations assistance on the eve of the report’s release, and failed to note
any news media mentions of the story on its website, which it regularly does for
any research that gains significant attention. Although Occidental College’s
media staff agreed to send out the press releases, it also refused to feature the
study on its website, despite the likely national attention it would bring to the
college.8



RESULTS OF THE STUDY

Once the report was released to the media, it made a significant impact. Both
print and broadcast media reported some of the study’s key findings, including
the substantial problems of negligence in news reporting on ACORN:

- More than half (55 percent) of all the articles about ACORN in the
15 major media outlets during 2007 and 2008 were about allegations
of “voter fraud.”

- 82.8 percent of the stories about ACORN’s alleged involvement in
voter fraud failed to mention that actual voter fraud is very rare
(only 17.2 percent did mention it).

- 80.3 percent of the stories about ACORN’s alleged involvement in
voter fraud failed to mention that ACORN was reporting registration
irregularities to authorities, as required by law, and that many of the
allegations made by public officials (mostly Republicans) against
ACORN were based on the irregularities brought to their attention
by ACORN itself.

- 85.1 percent of the stories about ACORN’s alleged involvement in
voter fraud failed to note that ACORN was acting to stop incidents
of registration problems by its (mostly temporary) employees when
it became aware of these problems.

- 95.8 percent of the stories about ACORN’s alleged involvement in
voter fraud failed to provide deeper context, especially efforts by
Republican Party officials to use allegations of “voter fraud” to
dampen voting by low-income and minority Americans that were
already documented at the time. 

- 61.4 percent of the stories about ACORN’s alleged involvement in
voter fraud failed to acknowledge that Republicans were trying to
discredit Obama with an ACORN “scandal.” 

Although our report did not cover the spectacle of the hidden videos, that
controversy made our study a timely and salient story for many news
organizations.  With so many one-time political allies shrinking away from
ACORN, we were one of the few news sources with an alternative story (and one
backed by strong research) about how ACORN had become so toxic so quickly.
In the first week after it was released, our report was discussed or mentioned in
columns in the Washington Post and the Chicago Tribune (both of which were
syndicated in other papers), in a column in the Philadelphia Inquirer; and in
stories in USA Today, the Detroit Free Press, The Atlantic, Politico.com, the San
Francisco Bay Guardian, Philadelphia Tribune, the Afro American Newspapers,

HHUUMMAANNIITTYY  &&  SSOOCCIIEETTYY1144



PPEETTEERR  DDRREEIIEERR  AANNDD CCHHRRIISSTTOOPPHHEERR  RR..  MMAARRTTIINN 1155

the Billings (MT) Gazette, the Columbia Missourian, Amsterdam News (New
York), La Prensa (San Diego), and other print outlets.  In addition, we were
interviewed on National Public Radio and “Newsweek On Air” as well as radio
shows in San Francisco, Long Island, South Carolina, Ohio, Florida, and on Iowa
Public Radio, Sirius XM Radio’s “Left Jab,” and FAIR’s (Fairness and Accuracy
in Reporting) syndicated CounterSpin program.  

The report’s visibility was heightened by an invitation to Dreier to appear on
MSNBC’s Rachel Maddow Show.  Maddow devoted four segments within one
week to the ACORN controversy. Dreier was a guest on the show on September
24 and again on September 29, both times via satellite. Maddow interviewed
Dreier about the report as well as about ACORN’s organizing work.  On a
different night, she interviewed and challenged the sponsor of the corporate-
funded anti-ACORN website, rottenacorn.com. On another show, she
interviewed a pro-ACORN member of Congress and an investigative journalist
who noted that, in contrast to the treatment of ACORN, Congress hasn’t sought
to withhold federal funds from huge corporations (including military contractors)
with track records of federal lawbreaking. Maddow was one of the few
journalists who discussed the many political motivations but complete lack of
evidence in the conservative allegations of voter fraud by ACORN.

In addition, Dreier wrote an op-ed, “The War on ACORN,” in the Los Angeles
Times on October 22 (which was syndicated and reprinted in the Miami Herald,
Nashua Telegraph, St. Paul Pioneer-Press, and Wichita Eagle, and surfaced on
many websites), and several articles summarizing the report in a co-authored
piece in Editor & Publisher (November 24), Talking Points Memo (December 8),
and Chronicle of Philanthropy (December 10). 

In our interviews with the media, we recapped our report, explained why
Republicans and conservatives were attacking ACORN, and defended ACORN’s
track record as an effective community organizing group. Inevitably,
interviewers asked us about the controversy over the videos.  We were at a
disadvantage because neither the two people who made the videos nor their
sponsor, Andrew Breitbart, made the original videos available to journalists,
ACORN, or the public.  Having examined the videos that appeared on Breitbart’s
website, and having interviewed several ACORN staffpersons, we concluded
(and acknowledged in media interviews) that in at least a few offices, ACORN
staff made serious misjudgments but apparently had done nothing illegal. We
reported that ACORN had fired those staffpersons and had initiated a
management review of its training program for staff members involved in
providing housing and tax counseling. 



THE CONSERVATIVE RESPONSE

The report created a real buzz. In addition to getting many e-mails from friends,
colleagues, students, former students, and complete strangers who saw us on TV,
heard us on the radio, read about the study, and thanked us for our work, our
ACORN study triggered a blitz of blogs on both sides of the political spectrum.
The report was cited on the websites of two media watchdog groups—the
Maynard Institute and Media Matters for America. It was praised by many liberal
bloggers and on many liberal websites, including the Center for American
Progress and Facing South. 

Our study also made us immediate targets of the conservative media and their
devotees.  Attacks on the report, and on us, quickly surfaced in conservative
publications, websites and the blogosphere, including the Washington Times,
American Spectator, Newsbusters, the Republican National Lawyers
Association, RenewAmerica.Com, and dozens (perhaps hundreds) of others.    

We were soon deluged with negative e-mails—many of them clearly by
people who had not read the study. (Many also did not sign their names).  One e-
mailer insisted that Dreier  “Apologize to the American people and COMMITT
[sic] SUICIDE!”  Another wrote: “you are not academics at all, merely hacks.”
Wrote another: “Why would you lie about Acorn Pimpgate? The worst part is
you know that you are lieing [sic], you just don't care.”   “Nice job dipshit,”
wrote another. “Is that how they do research over there at oxy.edu?...I guess
that’s what happens when you get tenure based on a mail order degree.” Another
wrote that he was “saddened that any child would have to sit in a classroom and
listen to such a liar as yourself. Yes, liar, that is what you are. Oh, and Obama
went to school there. Let's not forget that.” 

Another e-mail was short and to the point: “PUTZ.”  A man named Paul
Bernard from Goodyear, Arizona, wrote:  “I am not a professor like you profess
to be, Why don't you do your self [sic] and the college a huge favor and step
down, saving the college from more humiliation than you already bring upon it.
You sir are whats [sic] wrong with our country, your [sic] a bigot, a liar, and
probably a closet racist and homosexual prevert.[sic].”   

The barrage of e-mails did not appear to be  random.  This became obvious
when, after Dreier’s op-ed column appeared in the Los Angeles Times, he
received many e-mails from around the country that made the exact same points,
often with similar rhetoric.   The column noted that despite ACORN’s wide-
ranging voter registration efforts “not a single person who signed a phony name
on a registration form ever actually voted. What occurred was voter registration
fraud, not voter fraud, and it was ACORN that exposed the wrongdoing in the
first place.”  Many e-mailers challenged this statement by pointing to the same

HHUUMMAANNIITTYY  &&  SSOOCCIIEETTYY1166



PPEETTEERR  DDRREEIIEERR  AANNDD CCHHRRIISSTTOOPPHHEERR  RR..  MMAARRTTIINN 1177

example—a Cleveland man named Darnell Nash whom, they all repeated, had
registered to vote through ACORN and had been found guilty of voter fraud.
Investigation into this incident revealed that Nash had registered to vote several
times but that it was ACORN that brought this to the attention of local
authorities.  He was convicted of voter registration irregularities, not voter fraud,
because Cuyahoga County authorizes did not allow him to vote. Many e-mailers
also charged (inaccurately) that Dreier was on ACORN’s payroll.

These criticisms of Dreier and his column were circulating on right-wing
websites (including NewsBusters.Com and Patterico.Com) and obviously picked
up by readers who felt compelled (or were encouraged) to contact him.  For
example, a Los Angeles attorney wrote: “Drier [sic], you are a fucking liar, your
latimes story was bs with lie after lie, is that how you teach.  RESIGN NOW.”
A woman named Jean Dunne asked:  “I read Patterico's Pontifications rebuttal to
your LA Times article.  You aren't being very honest.  Are you going to print an
apology for lying?”

Andrew Breitbart, a one-time staffperson for the Drudge Report whose
biggovernment.com released the ACORN videos, e-mailed Dreier and Martin on
the day of the study’s released.  On the phone with Martin, he suggested that he
would give us a “forum” on his web site.  Given the partisan nature of his web
site, we politely declined and responded saying that the best thing would be for
him to provide his readers with a link to our study so they could read the entire
study.  Breitbart never did link to it, until a month later, November 25, when he
devoted an entire blog post to attacking us as shills for ACORN and—oddly—
accusing us of “trying to rebuild the media and the left elite, who use the poor
and the downtrodden as their foot soldiers in order to maintain power in
government, academia, the media and Hollywood.” Breitbart sent the story link
to Martin the same day, with no message except a threatening subject line that
said “i'm giving you benefit of the doubt that dreier has used you.”

After the release of the report, and again after our appearances on the Maddow
show and after the Los Angeles Times op-ed appeared, conservatives waged a
lobbying campaign accusing mainstream media organizations of liberal bias,
demanding that they apologize for their failure to report about ACORN’s
corruption, and, in the case of the Los Angeles Times, insisting that it correct the
alleged mistakes in Dreier’s op-ed, including his failure to acknowledge that he
was (or had been) on ACORN’s payroll. At the New York Times, the pressure had
an impact.  Public editor Clark Hoyt responded in a September 27 column to
charges that the Times had tuned in too late to the ACORN video story. He noted
that “Jill Abramson, the managing editor for news, agreed with me that the paper
was ‘slow off the mark,’ and blamed ‘insufficient tuned-in-ness to the issues that
are dominating Fox News and talk radio.’”



At the Washington Post, ombudsman Andrew Alexander concluded in a
September 20 column, that his newspaper had also been slow to report the
ACORN story. After being flooded with angry e-mails and calls inspired by
Glenn Beck, Alexander observed that “It's tempting to dismiss such gimmicks.
Fox News, joined by right-leaning talk radio and bloggers, often hypes stories to
apocalyptic proportions while casting competitors as too liberal or too lazy to
report the truth.”  Then, Alexander concluded that Washington Post has a
newsroom full of liberals, ignoring a large body of media research that indicates
most journalists, whatever their political leanings, learn to hew to the
conventions of a “he said/she said” approach that counts as “objective”
journalism and gives propagandists uncritical treatment (see Tuchman 1978;
Gans 1980; Lieberman 2000). 

At NPR, ombudsman Alicia Shepard noted they got heat, too. She reported in
a September 23 blog that one NPR critic contacted them to say “Why has NPR
totally ignored an important story about illegal activities with this organization,
ACORN? … Maybe America should vote to stop funding for NPR if you have
such a radical political agenda and don’t relate important information that may
embarrass a liberal president.”  

NPR ran several stories and blog postings about the Breitbart videos.  Shepard
didn’t apologize for NPR taking time to check out the facts of the story.  “While
the videos are certainly riveting, in the age of Internet hoaxes it was critical for
NPR’s credibility to verify that the videos were real,” she wrote.  Where the
Times and the Post seemed more concerned about avoiding charges of liberal
bias, NPR’s Shepard worried more about not rushing into the story before
reporters could verify the facts:  “In this case, ACORN deserved intense –not
halting—scrutiny from any reputable media organization. The same is true for
the groups that have raised allegations against ACORN. Allegations need to be
checked out—not just repeated.” 

NPR’s ombudsman drew on our study in reaching her conclusions, but neither
the New York Times nor the Washington Post consulted our study, which offered
the only available rigorous evidence of news media coverage of ACORN, the
very issue they were addressing. Although the Times and Post ombudsmen
concluded that they had been tone deaf to the real concerns of conservative
bloggers, a more recent account describes the story’s emergence on conservative
blogs as pure propaganda, engineered by one person.  As Wired.com explained
in 2010, “[Andrew Breitbart] was starting Big Government and needed attention
for the new site. He deployed an army of 200 bloggers to write post after post
about Acorn, giving the story momentum that once would have required a swarm
of media outlets to achieve. Fox News ran several segments on the first day
alone” (Shachtman 2010). 

HHUUMMAANNIITTYY  &&  SSOOCCIIEETTYY1188



What’s particularly troubling is that during 2008’s presidential campaign, and
since Obama became president, few reporters bothered to visit ACORN’s offices
and find out what ACORN did on a day-to-day basis. (The handful of exceptions
included a story by Associated Press reporter Christina Hoag, based in Los
Angeles, which appeared in over 100 new outlets in early October 2009.)

Attacks on ACORN soon became a key aspect of conservative conspiracy
theories promoted by right-wing “Tea Party” activists, TV and radio hosts, and
bloggers.  Breitbart, O’Keefe, and Giles soon became heroes of the right-wing
echo chamber. Beck called O’Keefe “courageous.”  Breitbart said that O'Keefe
“is already well on his way to being one of the great journalists” and that he
deserved a Pulitzer Prize. Sean Hannity applauded him as a “pioneer in
journalism.” Bill O'Reilly said he deserved a “congressional medal.”  Richard
Lowry, editor of the conservative National Review, opined that O’Keefe
deserved an “award for impactful guerilla journalism.” O’Keefe, Giles and
Breitbart received numerous speaking engagements before conservative groups,
including Breitbart’s appearance at the first National Tea Party Convention and
at the Conservative Political Action Conference, both in February 2010 (Sun
2010).

CONSEQUENCES

As we explained in our study, business groups, conservative pundits, and
Republican Party leaders had been attacking ACORN for decades.  These efforts
laid the groundwork for an orchestrated conservative assault on ACORN that
was made possible by a confluence of events and political forces, including the
rise of the Internet and the development of right-wing radio and cable TV talk
shows (Jamieson and Cappella 2008).

A Republican pollster acknowledged that attacks on ACORN, and linking
ACORN to Obama, would help energize the Republicans’ loyal supporters and
attract swing voters. “What it does for Republican base voters is, it helps keep
them motivated,” he said. “What it does for independents is, it reminds them that
the people in power are trying to do anything they can to hold on to it.” Attacking
ACORN, he added, “certainly helps make the case that there are certain elements
in the Democratic Party more interested in winning elections through whatever
means necessary than [in] doing what’s right” (Miller 2009: 8).

The 2008 presidential campaign pitting Obama versus McCain, and the
subsequent election of a liberal African American Democrat as president, fueled
the resurgence of right-wing activism through the voice of the Tea Party
movement and accelerated and strengthened the anti-ACORN campaign. The
political atmosphere was so toxic that even some of ACORN’s long-time allies

PPEETTEERR  DDRREEIIEERR  AANNDD CCHHRRIISSTTOOPPHHEERR  RR..  MMAARRTTIINN 1199



among Democrats in Congress abandoned the group by voting in favor of a
Congressional resolution to withhold federal funds from ACORN.

Some foundations also pulled the plug. The Catholic Campaign for Human
Development, the U.S. Conference of Catholic Bishops' antipoverty charity, had
praised ACORN for its work “preventing home foreclosures, creating job
opportunities, raising wages, addressing crime, and improving education.” But
under pressure from conservatives, it, too, cut off ACORN’s money. Other major
grant makers, including the Ford and Mott foundations, withdrew their support.
Some foundations stuck with ACORN but insisted that it improve its day-to-day
management.

Like all large organizations, ACORN is not without flaws. But the
misjudgment of a few employees is hardly grounds for withdrawing federal or
foundation funds.  ACORN was embarrassed by its errant employees and fired
them immediately. ACORN also admitted that in the past it devoted too few
resources to management. After Bertha Lewis took over as chief executive in
July 2008, she improved staff accountability, financial safeguards, and internal
communications. She brought in management experts, accountants, and lawyers
to help ACORN establish new management practices.   Lewis also set up an
advisory council to recommend management changes. In October that group
recruited Scott Harshbarger, the former Massachusetts attorney general and
former president of Common Cause, to investigate the videotape incident and to
recommend and carry out necessary management changes.

Harshbarger’s report, released December 7, 2009, initiated a series of events
that looked like they might turn the tide for ACORN.  That report concluded that
although ACORN had grown so large it “failed to commit the organization to the
basic, appropriate standards of governance and accountability,” leaving itself
“vulnerable to public embarrassment,” there was “no evidence that action, illegal
or otherwise, was taken by any ACORN employee on behalf of the
videographers” (Harshbarger and Crafts 2009). Harshbarger also noted that the
O’Keefe/Giles videos were "in some cases substantially" edited, including the
use of over-dubbing and voiceovers such that it was "difficult to determine the
questions to which ACORN employees are responding.” Unfortunately for
ACORN, only three of the 15 news organizations analyzed in our study—the
Washington Post (in an AP wire story), CNN (in a 20-second mention), and Fox
News (in which Glenn Beck disparaged and ridiculed the report for more than 10
minutes)—noted the release of the Harshbarger report.9

On December 22, 2009, the nonpartisan Congressional Research Service
(CRS) released a report on ACORN, finding no “instances of individuals who
were improperly registered by ACORN attempting to vote at the polls” and “no
instanced in which ACORN violated the terms of federal funding in the last five
years.” Moreover, the report found that the two conservative activists who

HHUUMMAANNIITTYY  &&  SSOOCCIIEETTYY2200



PPEETTEERR  DDRREEIIEERR  AANNDD CCHHRRIISSTTOOPPHHEERR  RR..  MMAARRTTIINN 2211

secretly videotaped conversations with ACORN workers and distributed those
recordings on the Web without their consent violated laws in Maryland and
California.10 Yet, the CRS report, a veritable treasure trove for fact-checking the
allegations of the entire ACORN controversy, found little traction in the news
media.  The New York Times covered the story in a short article, and USA Today
noted it in a seven-sentence news brief (Schwartz 2009; “Review Finds…”
2009). Fox News mentioned the report, but only to set up the replay of a months-
old interview between Bill O’Reilly and ACORN officials. CNN took just a few
seconds to mention the report, again playing a clip of the infamous undercover
video (Crowley 2009; Marciano 2009).  By the end of 2009, none of the other
news organizations in our study mentioned the CRS report.

ACORN was further vindicated in mid-December 2009 when federal District
Court Judge Nina Gershon ruled that Congress had improperly singled out
ACORN for defunding. She issued an injunction halting implementation of the
congressional ban on federal funding. The 406-word story appeared on page 15
of the New York Times11 (Schwartz 2009; Miller 2009). 

Then on January 26, 2010, O’Keefe was one of four men arrested by the FBI
and accused of trying to tamper with Sen. Mary Landrieu's New Orleans office
phones.  His arrest made headlines in most major print and broadcast media. His
conservative allies rallied to support him. On March 1, 2010, the Brooklyn (New
York) District Attorney’s office announced that after a five-month investigation
it had found no criminal wrongdoing by the three ACORN employees in the
Brooklyn office who were captured on the video made by O’Keefe and Giles,
which generated much of the controversy and public outrage, and which helped
“frame” ACORN in the public’s mind. The Brooklyn video appeared to catch
ACORN workers advising the couple to bolster their housing application by
lying about Giles’ “profession” and laundering her earnings.  Many print and
broadcast news outlets used an Associated Press story to report the “not guilty”
finding, but none of the nation’s major newspapers gave the story much
prominence.  The AP story described Giles and O’Keefe as having had “posed as
a prostitute and her boyfriend,” but both the UPI and Reuters stories used the
phrase “posing as a prostitute and a pimp.”

But in an interview with the Washington Independent, Hannah Giles admitted
that the images of O’Keefe in an outlandish pimp outfit were edited in later
(Weigel 2010). In fact, three months earlier, the Harshbarger report noted:
“Although Mr. O'Keefe appeared in all videos dressed as a pimp, in fact, when
he appeared at each and every office, he was dressed like a college student—in
slacks and a button down shirt.”  

Indeed, the “pimp and prostitute” image became a key part of the anti-
ACORN iconography.  This was compounded by O’Keefe’s frequent public
appearances dressed in a pimp costume. In interviews, he consistently remarked



that he was wearing his pimp outfit when meeting with ACORN staff.12 In
reporting the story of O’Keefe’s arrest in New Orleans, the New York Times, the
New Orleans Times-Picayune, and other papers repeated that O'Keefe was
dressed as a pimp when taping ACORN employees. In fact, the Times had
consistently referred to O’Keefe as a “pimp.”  When asked by Fairness and
Accuracy in Reporting (FAIR) to issue a correction, the New York Times said it
had no reason to do so (“NYT and the ACORN Hoax” 2010).

Even Jon Stewart (who had joined in the anti-ACORN chorus after the
O’Keefe videos were initially broadcast) devoted a segment on his January 27,
2010 “Daily Show” to making fun of O’Keefe’s credibility and praising ACORN
for doing “God’s work.”

The Harshbarger report, the CRS report, Brooklyn DA’s announcement, the
O’Keefe arrest, the federal court ruling in ACORN’s favor, and even Jon
Stewart’s about-face should, in combination, have exonerated ACORN and
cleared its name.13 But by the time these events took place, it was too late. The
damage to ACORN had already been done. When its federal funding was cut,
ACORN had to end its counseling work helping low-income people with tax
preparation and obtaining the Earned Income Tax Credit. But when its major
funders withdrew their support, ACORN had to start laying off its much larger
staff of organizers in cities around the country, closing its offices, and curtailing
its work fighting foreclosures, and investigating wage and hour exploitation of
workers.  By March 2010, after 40 years, ACORN no longer existed.  

CONCLUSION

Our goal was to use historical and social scientific methods to describe the
conservative campaign against ACORN and document mainstream news media
framing of the organization.  Although we were pleased that our study received
some attention in the news media, it was no match for the relentless conservative
media propaganda, or the full force of the Republican Party.  Moreover, few
Democrats were willing to stand up for ACORN; most Democrats timidly
watched ACORN being attacked, assenting to the assertions of the videos before
there was any conclusive evidence of wrongdoing.

For the poor, the attack on ACORN is a tragedy. ACORN’s modest operation
—run out of well-worn offices, using donated computers and torn furniture,
paying low salaries for long hours—helped empower the poor to stop home
foreclosures, increase wages through living wage campaigns, put up stop signs
at dangerous intersections, rebuild parks and save neighborhoods from decay.

What are the lessons and legacies of this story?

HHUUMMAANNIITTYY  &&  SSOOCCIIEETTYY2222



PPEETTEERR  DDRREEIIEERR  AANNDD CCHHRRIISSTTOOPPHHEERR  RR..  MMAARRTTIINN 2233

Many activists have asked if the collapse of ACORN could have been
avoided, and/or what lessons progressive groups should learn from ACORN’s
experience.  ACORN was clearly unprepared for the level of attacks it sustained.
During most of that period, it did not have even one full-time staffer assigned to
public relations and communications. Months after the attacks began, after the
framing at already occurred, ACORN hired a public relations firm to help
respond to the constant, almost daily, attacks.  But it isn’t obvious that even if
ACORN had a public relations staff that it could have avoided or countered the
onslaught coming from the McCain/Palin campaign, the White House, the
conservative echo chamber, and the mainstream media.

The Republican Party and the conservative echo chamber were relentless at
pushing their anti-ACORN message into the mainstream media.  The failure of
editors and reporters to fact-check and verify the accusations against ACORN
reflects an ongoing problem of its reliance on “official” sources and on what it
considers “reputable” sources.  It is not unlike the mainstream media’s uncritical
acceptance of the Bush administration’s claim about Saddam Hussein having
weapons of mass destruction, a belief that led the U.S. to invade Iraq (Bennett,
et al. 2007).

As the mainstream media adopted the conservative framing of ACORN, the
organization became politically “toxic,” even among its Democratic Party allies.
Only a handful of Democrats in Congress stood up to defend ACORN when it
was under attack.  They, like others, jumped to conclusions based on what they
heard and read, without seeking to verify the facts. When even some liberal
Democrats voted in favor of a resolution withholding federal funds from
ACORN, they, in effect, issued a signal that ACORN had been discredited.

Many of ACORN’s funders followed that lead.  They failed to give the group
the benefit of the doubt before they pulled their plugs.  With a few notable
exceptions, the major funders were too afraid of controversy to stick with
ACORN or wait for an objective assessment of the accusations against ACORN.
It has been noted elsewhere that major foundations are generally wary of
controversy, but liberal foundations (with some exceptions) seem to be more
wary than their conservative counterparts.  Conservative funders have been
willing to make long-term   investments in building a conservative infrastructure
of activist groups, think tanks, and publications, while liberal funders generally
tend to fund short-term projects around specific issues, and constantly evaluating
their grantee organizations for quantitative “outcomes.”  In addition,
conservative foundations are more willing to work together toward common
goals, and thus invest “strategically” in organizations they support (Dreier 2002;
Hunsaker and Hanzl, 2003; Covington 2005; Bothwell 2005; Faber and
McCarthy 2005; Korten 2009).



These conservative foundations support the right-wing echo chamber and
conservative activist groups, including the most recent incarnation, the Tea Party
movement (Mayer 2010). The conservative echo chamber is effective in part
because it is part of a disciplined right-wing movement whose various parts work
together.

What is clear is that the right-wing has been more effective at utilizing cable
TV, the blogosphere, and the new social media than its progressive counterparts.
There are relatively new liberal forces like MoveOn, Media Matters for America,
the Daily Kos, Rachel Maddow, Keith Olbermann, Jon Stewart, Stephen Colbert,
and the HuffingtonPost, which have helped build support for progressive
movements and legislation like health care reform. President Obama certainly
used YouTube, Facebook and the Internet effectively to garner support and raise
money for his successful “Yes, We Can” presidential campaign in 2008.  But the
far-right has continued to dominate the 24/7 cable news world, the talk-radio
universe, and the political blogosphere. There are no progressives with the
political reach of Beck, Limbaugh, or Breitbart, especially in terms of injecting
their ideas into the mainstream media and political debate (Waldman 2010).

The attack on ACORN was one of the conservative echo chamber’s most
effective campaigns.  But it was hardly unique.  It has honed its strategy and
persisted in framing issues to discredit liberal and progressive politicians and
organizations.  The controversy over the building of a Muslim community center
in lower Manhattan, and the efforts to raise doubts about Obama’s birthplace and
religion, are just two of many examples of the conservative echo chamber’s
ability to manufacture new framing wars.  

Social and natural scientists often seek to “speak truth to power”—to bring
scientific evidence to bear on public issues in order to influence the public debate
and the public agenda.  Media reporters often seek them out to provide “truth
claims”—to offer facts and perspectives. Sometimes these “truth claims” stand
on their own and form the centerpiece of a story. More often, they are juxtaposed
against opposing “truth claims” in order to create, or manufacture, a controversy.
The recent debate over the scientific basis about global warming is an obvious
example.

We sought to inject ourselves into the debate over ACORN at a time when the
accusations against ACORN were gaining mainstream visibility and when
ACORN had few defenders.  Our study triggered considerable media attention.
At the time, it was insufficient, and too late, to give ACORN’s one-time political
allies and its funders pause.  It may, however, have played some role—along with
the various reports and court rulings exonerating ACORN—in giving former
ACORN staff and leaders in a number of states the credibility they needed to
persuade some funders to give them a chance to build a community organizing
group on ACORN’s ashes.

HHUUMMAANNIITTYY  &&  SSOOCCIIEETTYY2244



PPEETTEERR  DDRREEIIEERR  AANNDD CCHHRRIISSTTOOPPHHEERR  RR..  MMAARRTTIINN 2255

In early 2010, about ten of ACORN’s state chapters, including those in
California and New York, quietly began to reconstitute themselves as separate,
stand-alone organizations with their own names.14 In California, for example,
former ACORN staff and leaders regrouped to form the Alliance of Californians
for Community Empowerment (ACCE).  By the end of the year ACCE had
already engaged its members in several issue campaigns, including a successful
effort to get the City of Los Angeles to address the problem of widespread
foreclosures.  Some of ACORN’s key national staffers formed a nonprofit group
to provide technical advice to grassroots organizer groups.  But whether these
new statewide groups will ever have the capacity to work together as part of a
national “federated” organization is still unknown.  

ACORN no longer exists, but its spirit lives on in the thousands of organizers,
leaders, and researchers it trained over 40 years.  One of its major legacies is that
many of those individuals went on to work for, even found,  progressive political,
labor, environmental, policy, and community groups in cities around the country
that are doing effective work.  They are applying and refining the organizing
lessons they learned working for and with ACORN.

Note: Peter Dreier is E.P Clapp Distinguished Professor of Politics and director of the
Urban & Environmental Policy Program at Occidental College.  Christopher R. Martin is
professor of journalism and communication studies at the University of Northern Iowa.
They are co-authors of “Manipulating the Public Agenda: Why ACORN was in the News
and What the News Got Wrong.”  The study is available at http://www.uni.edu/acornstudy
and http://departments.oxy.edu/uepi/acornstudy

ENDNOTES

1Thanks to a House Judiciary Committee investigation that in August 2009 released
more than 5,000 pages of White House and Republican National Committee e-mails and
transcripts of closed-door testimony by Rove and Harriet Miers, former White House
counsel, we now have further evidence that Rove personally orchestrated an attack on
ACORN.  See Levine 2008 and U.S. Department of Justice 2008. From the Inspector
General’s report, it was clear that Rove was in close communication with those who were
pushing the Justice Department’s harassment of ACORN in several key election states.
2There have been convictions of a handful of ACORN’s employees over the years—not

unexpected in an organization with 1,200 local neighborhood chapters in 110 cities and
40 states—but ACORN itself has been active in stopping illegal activities by its own
employees.
3SourceWatch.org 2009. SourceWatch is a unique collaborative online encyclopedia that
monitors groups that shape the public agenda.  It is operated by the Center for Media and
Democracy in Madison, Wisconsin, and is an independent, nonprofit, nonpartisan public-
interest organization. It receives funding only from individuals and nonprofit
organizations.



4This line of attack on Obama became part of the conservative narrative during the
campaign. For example, on his September 18, 2008 radio show, Rush Limbaugh described
Obama as “the community organizer, the street agitator, the Chicago thug.”  Accessed at:
http://www.rushlimbaugh.com/home/daily/site_091808/content/01125106.guest.html
5The study can be found at this website: 

http://departments.oxy.edu/uepi/acornstudy/acornstudy.pdf
6Good examples of how the mainstream media accepted this frame without seeking

verification include Lochhead 2009 and the UPI wire service (“GOP: Stimulus bill
'railroaded',” UPI, February 21, 2009, http://www.upi.com/Top_News/2009/02/21/GOP-
Stimulus-bill-railroaded/UPI-10391235243323/).  Also see Issa 2009.
7Beck and other parts of the right-wing echo chamber focused considerable attention on

the influence of sociologists Richard Cloward and Frances Fox Piven, whose 1966 article
in The Nation outlining a protest strategy among welfare recipients is considered by
extreme conservatives to be the Left’s blueprint and manifesto, influencing everything
from ACORN to President Barack Obama. See Dreier 2010 and Kim 2010.

8The episode reminded us how university administrators who are nervous about
offending conservative patrons can turn their back on public sociology.  The incident also
reminded us of the value of tenure (which fortunately, we both have).
9As reported in the LexisNexis and ProQuest databases. See Associated Press.  “ACORN
inquiry finds no illegal acts.” Washington Post.  December 8, 2009; Glenn Beck. Glenn
Beck Show. Fox News Channel. December 8, 2009. The Wall Street Journal did not
publish a story, but did note the release of the Harshbarger report in a December 7, 2009
“Washington Wire” blog posting by Nomaan Merchant.  NPR did not broadcast a story,
but noted the report in a December 7 “The Two-Way” blog by Frank James.
10Congressional Research Service. 2009. Memorandum to House Judiciary Committee,

December 22. http://www.scribd.com/doc/24424725/Congressional-Research-Service-
Report-On-Acorn.  The CRS report also provides a listing of the high level of scrutiny
leveled at ACORN over the years. Although the CRS report found no unlawful activity by
ACORN, as of October 2009, there have been 46 reported federal, state, and local
investigations concerning ACORN, of which 11 were still pending.
11Republican Cong. Darrel Issa, one of ACORN’s most fervent critics, called on the

White House to fight to overturn the ruling. "This left-wing activist judge is setting a
dangerous precedent that left-wing political organizations plagued by criminal
accusations have a constitutional entitlement to taxpayer dollars," Issa said. "The Obama
administration should immediately move to appeal this injunction"  (Miller 2009).
12Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR) and other sources uncovered instances of

O’Keefe saying that he was dressed as a pimp when talking with ACORN staffers. See
http://www.fair.org/index.php?page=4043 and http://www.bradblog.com/?p=7705.
13In June 2010, the U.S. Government Accountability Office released a report (Larence

2010) that surveyed federal agencies, examining how ACORN used federal funds and
whether adequate controls on spending existed.. The report found no evidence of fraud,
lax oversight or misuse of federal funds.  The report found that ACORN had adequately
accounted for spending $40 million in federal grants since 2005 dealing with such issues
as lead poisoning, housing discrimination, and job training. Among the 15 news outlets
we examined in our 2009 study, only CNN reported on the June 2010 GAO report.

14Some of the nation’s newspapers reported on this effort to rebuild a grassroots
movement from the ashes of ACORN.  None of those media outlets, however,
acknowledged their own role in ACORN’s demise.

2266 HHUUMMAANNIITTYY  &&  SSOOCCIIEETTYY



REFERENCES

Associated Press. 2009.   “ACORN Inquiry Finds No Illegal Acts.” Washington Post.  
December 8, A09.

Bennett, W. Lance, Regina G. Lawrence, and Steven Livingston. 2007. When The Press 
Fails: Political Power and the News Media from Iraq to Katrina. Chicago: University 
of Chicago Press.

Boehner, John. 2009. “ACORN Could Get Billions from Democrats' Trillion Dollar 
Spending Plan: ‘Job Creation’ Bill Offers Taxpayer-Funded Bonanza for Organization 
Reportedly Under Federal Investigation.”  January 23, 
http://gopleader.gov/News/DocumentSingle.aspx?DocumentID=109339.  

Bothwell, Robert. 2005. “Up Against Conservative Public Policy: Alternatives to 
Mainstream Philanthropy.” In Foundations for Social Change: Critical Perspectives on 
Philanthropy and Popular Movements, ed. Daniel Faber and Deborah McCarthy, 115-
150. New York: Rowman and Littlefield.

Brown, Eliot. 2008. “Pataki: Community Organizing - What's Up With That?” New York 
Observer, September 3.  http://www.observer.com/2008/politics/pataki-obama-
community-organizing-whats.

Bumiller, Elisabeth and Michael Cooper. 2008.  “Palin Assails Critics and Electrifies 
Party.” New York Times, September 4, A1.

Congressional Research Service. 2009.  Memorandum to House Judiciary Committee,   
December 22. http://www.scribd.com/doc/24424725/Congressional-Research-Service-
Report-On-Acorn.  

Covington, Sally. 2005.  “Moving Public Policy to the Right: The Strategic Philanthropy 
of Conservative Foundations.” In Foundations for Social Change: Critical Perspectives 
on Philanthropy and Popular Movements, ed. Daniel Faber and Deborah McCarthy, 89-
114. New York: Rowman and Littlefield.

Crowley, Monica. 2009.  “Factor Flashback: ACORN Answers Charges.” The O’Reilly 
Factor.  Fox News. December 23.

Dreier, Peter.  2002. “Social Justice Philanthropy: Can We Get More Bang for the Buck?” 
Social Policy 33, no. 1 (Fall): 27-33.

Dreier, Peter and John Atlas. 2008.  “GOP Mocks Public Service.” The Nation. September 
5. http://www.thenation.com/article/gop-mocks-public-service.

Dreier, Peter and David Moberg. 2008.  “GOP Attacks on Community Organizing 
Provoke Media Backlash.” Editor and Publisher, September 18. 

Dreier, Peter. 2008.  “Community Organizers: Thank You, Sarah Palin.” Huffington Post, 
September 26. http://www.huffingtonpost.com/peter-dreier/palin-attacks-on-
communit_b_129568.html.

Dreier, Peter. 2010.  “The Right’s Conspiracy Theory Attack on Frances Fox Piven.” 
Huffington Post. March 23.  http://www.huffingtonpost.com/peter-dreier/the-rights-
attack-on-fran_b_510410.html.

Employment Policies Institute. 2009. http://RottenAcorn.com [accessed March 29, 2009].
Faber, Daniel, and Deborah McCarthy, eds.  2005. Foundations for Social Change: 
Critical Perspectives on Philanthropy and Popular Movement. New York: Rowman and 
Littlefield. 

Gans, Herbert. 1980. Deciding What’s News. New York: Vintage.

PPEETTEERR  DDRREEIIEERR  AANNDD CCHHRRIISSTTOOPPHHEERR  RR..  MMAARRTTIINN 2277



“GOP: Stimulus bill 'railroaded',” 2009.  UPI, February 21. 
http://www.upi.com/Top_News/2009/02/21/GOP-Stimulus-bill-railroaded/UPI-
10391235243323/

Gitlin, Todd. 1980. The Whole World Is Watching. Berkeley: University of California 
Press.

Harshaw, Tobin. 2008.  “Parsing ‘Community Organizer,’” New York Times, September 5. 
http://opinionator.blogs.nytimes.com/2008/09/05/parsing-community-organizer/.

Harshbarger, Scott and Amy Crafts. 2009.  “An Independent Governance Assessment of 
ACORN: The Path To Meaningful Reform.” December 7. 
http://www.proskauer.com/files/uploads/report2.pdf

Hofstadter, Richard. 1964. “The Paranoid Style in American Politics.” Harper’s. 
November, 77-86.

Hunsaker, John and Brenda Hanzl. 2003. Understanding Social Justice Philanthropy. 
Washington: National Committee for Responsive Philanthropy. April 2, 
http://www.synergos.org/knowledge/03/ncrpsjp.pdf

Iglesias, David and Davin Seay. 2008.  In Justice: Inside the Scandal That Rocked the 
Bush Administration. New York: Wiley.  

Issa, Darrell. 2009.  House Government on Oversight and Government Reform, staff 
report, “Is ACORN Intentionally Structured as a Criminal Enterprise?” July 23. 
http://republicans.oversight.house.gov/images/stories/Reports/20091118_
ACORNREPORT.pdf.

Jacobson, Bret. 2007. “Prosecutors Eye Union-Backed ACORN (Again).” 
LaborPains.org. March 19. http://laborpains.org/index.php/2007/03/19/prosecutorseye-
union-backed-acorn-again/ [accessed December 30, 2009].

Jamieson, Kathleen Hall and Joseph N. Cappella. 2008.  Echo Chamber: Rush Limbaugh 
and the Conservative Media Establishment. New York: Oxford University Press.

Kim, Richard. 2010. “The Mad Tea Party,” The Nation, April 12. 
http://www.thenation.com/article/mad-tea-party.

Kohut, Andrew and Kim Parker. 2008. “Most Voters Say News Media Wants Obama to 
Win.” Pew Research Center for the People & the Press. October 22. http://people-
press.org/report/463/media-wants-obama.

Korten, Alicia. 2009.  Change Philanthropy: Candidates Stories of Foundations 
Maximizing Results Through Social Justice. San Francisco: Jossey-Bass.

Kosterlitz, Julie. 2009.  “PR For Pariahs: ACORN's Long Road Back.” National Journal. 
November 7. http://www.nationaljournal.com/njmagazine/ll_20091107_3167.php.

Kurtz, Stanley. 2008a, “Inside Obama’s ACORN.” National Review. May 29. 
http://www.nationalreview.com/articles/224610/inside-obamas-acorn/stanley-kurtz.

Kurtz, Stanley. 2008b. “No Liberation: Obama May have left Trinity, but He’s Still on the 
Left.” National Review. June 2. http://www.nationalreview.com/articles/224646/no-
liberation/stanley-kurtz.

Kurtz, Stanley. 2008c.  “Planting Seeds of Disaster: ACORN, Barack Obama, and the 
Democratic Party.” National Review, October 7. 
http://www.nationalreview.com/articles/225898/planting-seeds-disaster/stanley-kurtz

Kurtz, Stanley. 2008d. “O’s Dangerous Pals.” New York Post, September 28. 
http://www.nypost.com/p/news/opinion/opedcolumnists/item_
cvq7rDCHftKwJyLaecfPQK.

HHUUMMAANNIITTYY  &&  SSOOCCIIEETTYY2288



Kurtz, Stanley. 2008e. “Spreading the Virus:  How ACORN & Its Dem Allies Built the 
Mortgage Disaster.” New York Post. October 13.    
http://www.nypost.com/p/news/opinion/opedcolumnists/item_
2apJAuC2tslB4no8AK15iO.

Kurtz, Stanley, 2008f. “Obama and Ayers Pushed Radicalism on Schools.” Wall Street 
Journal. September 23, A29.

Lakoff, George. 2004. Don’t Think of An Elephant: Know Your Values and Frame the 
Debate. White River Junction, VT: Chelsea Green.

Lawrence, Jill. 2008.  “’Community Organizer’ Slams Attract Support for Obama.” USA 
Today, September 4. http://www.usatoday.com/news/politics/election2008/2008-09-04-
community_N.htm.

Larence, Eileen R. 2010. Preliminary Observations on Funding, Oversight, and 
Investigations and Prosecutions of ACORN or Potentially Related Organizations, 
Washington, D.C.: U.S. Government Accountability Office. June 14. 
http://www.gao.gov/new.items/d10648r.pdf.

Levine, Art. 2008. “The RepublicanWar on Voting.” The American Prospect. April 1. 
http://www.prospect.org/cs/articles?article!the_republican_war_on_voting [accessed 
July 1, 2009].

Lieberman, Trudy. 2000. Slanting the Story: The Forces that Shape the News. New York: 
The New Press.

Lochhead, Carolyn. 2009.  “GOP, Dems gamble on effect of a stimulus bill.” San 
Francisco Chronicle. January 27. http://www.sfgate.com/cgi-
bin/article.cgi?f=/c/a/2009/01/26/MN9O15H6BT.DTL&type=politics&tsp=1.

Luntz, Frank. 2007. Words That Work: It’s Not What You Say, It’s What People Hear. New 
York: Hyperion.

Maher, T. Michael. 2001.  “Framing: An Emerging Paradigm or a Phase of Agenda 
Setting?” In Framing Public Life, ed. Stephen D. Reese, Oscar H. Gandy, and August 
E. Grant, 83-94. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Marciano, Rob. 2009. “Senate Passes Health Care Bill.” American Morning. CNN. 
December 24.

Mayer, Jane. 2010. “Covert Operations: The Billionaire Brothers who are Waging a War 
Against Obama.” The New Yorker. August 30. http://www.newyorker.com/reporting/ 
2010/08/30/100830fa_fact_mayer.

McCain, John. 2008. Debate Transcript, The Third McCain-Obama Presidential Debate, 
Commission on Presidential Debates, October 15. 
http://www.debates.org/pages/trans2008d.html.

McCombs, Maxwell and Donald Shaw. 1972.  “The Agenda-Setting Function of Mass 
Media.” Public Opinion Quarterly 36: 176-187.  

McCombs, Maxwell E., and Donald L. Shaw. 1993. “The Evolution of Agenda-Setting 
Research: Twenty-Five Years in the Marketplace of Ideas.” Journal of Communication
43, no. 2: 58–67.

Miller, Sean J. 2009. “Is ACORN Done?” National Journal, December 18.  
http://www.nationaljournal.com/njmagazine/pi_20091219_8155.php.

“Mixed Reviews for Obama.” 2009.  Public Policy Polling. November 19, 
http://www.publicpolicypolling.com/pdf/PPP_Release_National_1119.pdf

“NYT and the ACORN Hoax: Why can't Paper Admit its Mistakes?” 2010. Fairness and 
Accuracy in Reporting. March 11. http://www.fair.org/index.php?page=4043.

PPEETTEERR  DDRREEIIEERR  AANNDD CCHHRRIISSTTOOPPHHEERR  RR..  MMAARRTTIINN 2299



“Review Finds Zero ACORN Wrongdoing.” 2009. USA Today, December 24, 8A.
Schaffner, Brian F., and Patrick J. Sellers. 2009. Winning with Words: The Origins and 

Impact of Political Framing. London: Routledge.
Schwartz, John. 2009. “Report Uncovers No Voting Fraud by Acorn.” New York Times. 

December 24, A15.  
Shachtman, Noah. 2010. "How Andrew Breitbart Hacks the Media." Wired, March 11. 

http://www.wired.com/magazine/2010/03/ff_andrew_brietbart/all/1.
Shear, Michael D. 2008. “Palin Comes Out Fighting: GOP Nominates McCain After 

Running Mate Attacks Obama on Experience.” Washington Post. September 4, A01.
Sun, Lena. 2010. “Breitbart Rouses CPAC by Criticizing News Media, Liberal Politics,” 

Washington Post, February 20. http://www.washingtonpost.com/wp-
dyn/content/article/2010/02/20/AR2010022002080.html.

“Toplines, ACORN.” 2008.  Rasmussen Reports.  October 19, 
http://www.rasmussenreports.com/public_content/politics/toplines/pt_survey_
toplines/october_2008/toplines_acorn_october_19_2008.

Tuchman, Gaye. 1978.  Making News: A Study in the Construction of Reality. New York: 
The Free Press.

“Urban Organizer, Ha Ha Ha!” 2008. Boston Globe, September 7. 
http://www.boston.com/bostonglobe/editorial_opinion/editorials/articles/2008/09/07/
urban_organizer_ha_ha_ha/.

U.S. Department of Justice Office of the Inspector General. 2008. “An Investigation into 
the Removal of Nine U.S. Attorneys in 2006.” September. 
http://www.usdoj.gov/oig/special/s0809a/final.pdf.

Waldman, Paul. 2010.  “Whose Media Bias?” The American Prospect, October.
http://www.prospect.org/cs/articles?article=whose_media_bias.

Weigel, David. 2010. “Hannah Giles Explains Those Pimp and Prostitute Outfits.”  
Washington Independent, February 19.  http://washingtonindependent.com
/77096/hannah-giles-explains-those-pimp-and-prostitute-outfits.

Westen, Drew. 2007.  The Political Brain: The Role of Emotion in Deciding the Fate of 
the Nation. New York: Public Affairs.

Zaitchick, Alexander. 2010. Common Nonsense: Glenn Beck and the Triumph of 
Ignorance. New York: John Wiley & Sons.

HHUUMMAANNIITTYY  &&  SSOOCCIIEETTYY3300


